Ik woon samen met mijn vriendin en twee dochters op IJburg in Amsterdam. Ik ben graag bezig met de groei en ontwikkeling van steden en het aantrekkelijker en gezonder maken van de Ieefomgeving van mensen.

 

In veel steden en dorpen wordt een groot deel van de openbare ruimte ingenomen door infrastructuur en auto's. Dat kan veel beter. De ruimte die verkeer en vervoer inneemt in de stad kan verminderd worden ten behoeve van de kwaliteit van de openbare ruimte. De sleutel tot een prettigere openbare ruimte ligt voor mij dan ook bij de manier waarop we met verkeer in steden omgaan. Het groene blad uit het logo verbeeldt voor mij het toekomstperspectief van steden met een kwalitatief hoogwaardige leefomgeving. De nerven uit het blad doen mij denken aan een wegenpatroon in de stad. 

 

In 2019 ben ik begonnen als zelfstandig projectleider en adviseur. Daarvoor heb ik voor de gemeenten Den Bosch, Nieuwegein en Amsterdam gewerkt. In mijn beginjaren heb ik vooral veel advieswerk gedaan. Mijn opleiding verkeerskunde aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer kwam daarbij goed van pas. Ik heb in dat werk veel kennis opgedaan over verkeersbeleid en verkeersontwerp. Het grootste deel van mijn tijd was ik bezig met het ontwikkelen van nieuw verkeersbeleid en coördinatie van de thema's verkeersveiligheid en fiets.  

 

Sinds 2012 heb ik de stap gemaakt naar projectleiding. Samen met een team deskundigen heb ik het Meerjarenplan Verkeersveiligheid 2012 - 2015 opgesteld. Daarna ben ik regelmatig gevraagd om leiding te geven aan het proces om tot nieuwe beleidsagenda's te komen. Na het Meerjarenplan Fiets 2012 - 2016, Kader Fietparkeren 2015 - 2020, Meerjarenplan Fiets 2017 - 2022 en de Nota Normen Fietsparkeren, heb ik me vooral bezig gehouden onderwerpen die gaan over het gehele werkveld van verkeer, vervoer en openbare ruimte. Dat heeft het werk nog interessanter gemaakt en hierbij heb ik ook mijn studie Sociale Geografie aan de Universiteit Utrecht goed kunnen toepassen. Het onderzoek naar de impact van de gebiedsontwikkeling voor de mobiliteit is daar een voorbeeld van. De laatste klus voor de gemeente Amsterdam was de kers op de taart. Het bestuur heeft de ambitie om te werken aan een autoluwe stad. Samen met gedreven en kundige collega's heb ik gewerkt aan de Agenda Autoluw Amsterdam. Inmiddels wordt er gewerkt aan de uitvoering van het plan dat veel ruimte gaat opleveren voor voetgangers en fietsers, voor groen en voor verblijven. Iets waar, vooral in het centrum van Amsterdam, sterk behoefte aan is. 

 

Na deze klus had ik behoefte om ook bij andere gemeenten mijn opgedane kennis en expertise in te zetten om de leefomgeving van de inwoners leefbaarder en aantrekkelijker te maken. Inmiddels ligt er ook een plan om de binnenstad van Leiden nog mooier te maken.

Welke gemeenten zullen volgen?