In 2022 heb ik samen met het bureau Kragten en de medewerkers van HLTsamen de mobiliteitsplannen van Hillegom, Lisse en Teylingen opgesteld. Ik ben gevraagd om te helpen bij de uitvoering van de maatregelen in deze plannen. Voor de drie gemeenten stel ik uitvoeringsplannen op. Hierin staat o.a. de planning en de financiële dekking van de verschillende maatregelen.

Ik ben projectleider voor een nieuwe fietsnota, het Actieplan Fiets. Hierin wordt uiteengezet wat er nodig is om de leefbaarheid, aantrekkelijkheid en verkeersveiligheid van de stad te verbeteren, door te investeren in de fiets.

Bij de VNG heb ik me ingezet voor het verduurzamen van de mobiliteit. Duurzame Mobiliteit gaat over het beperken van de CO2-uitstoot van mobiliteit. En reductie van de uitstoot kan worden bereikt door het verminderen, veranderen en verschonen van de huidige mobiliteit. De VNG zet zich in om te zorgen dat gemeenten (en de regio's) met voldoende kennis, capaciteit en middelen aan de slag kunnen met de verschillende opgaven. Specifiek heb ik gewerkt aan de ontwikkeling van de Regionale Mobiliteitsplannen, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, het programma Schoon en Emissieloos Bouwen en Betalen naar Gebruik.

Samen met het bureau Kragten hebben we de mobiliteitsplannen opgesteld voor Hillegom, Lisse en Teylingen. Voor het Mobiliteitsplan voor de gemeente Teylingen heb ik de nota opgesteld met de input die eerder door het bureau Kragten is verzameld. Het nieuwe Mobiliteitsplan is begin 2023 door de gemeenteraad vastgesteld. 

Bij het OV-knooppunt Amstelveenseweg verandert de komende jaren veel. Mogelijk wordt dit één van de metrostations van de doorgetrokken metro naar Schiphol. Samen met Paul Rijnders van Rijnders Verkeersadvies heb ik de gemeente geadviseerd over verschillende fietsparkeeroplossingen.

Voor de gemeente Hillegom heb ik het Centrumplan geëvalueerd. Het doel was om het centrum aantrekkelijker te maken. De evaluatie richt zich op de verkeerskundige onderdelen van het plan. We hebben onder de inwoners van Hillegom een enquête uitgezet. Daarnaast zijn inwoners, ondernemers en belanghebbenden geïnterviewd. Andere input komt uit een analyse van de beschikbare data over verkeersveiligheid, parkeerdruk en verkeersstromen.

 

Op de foto is de Hoofdstraat zichtbaar, waarvan een deel inmiddels tussen 11.00 uur en 23.00 uur autovrij is. 

De gemeente Waterland bereidde een nieuwe inrichting van de Pierebaan voor. De directie van het college maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers na de nieuwe inrichting van de Pierebaan. Ik heb geadviseerd over de reactie op de plannen van de gemeente Waterland. Uiteindelijk is de gemeente Waterland akkoord gegaan met het alternatieve ontwerp dat door ons is ingebracht.

Samen met het bureau Kragten hebben we mobiliteitsplannen opgesteld voor Hillegom, Lisse en Teylingen. Ik was verantwoordelijk voor het plan van Hillegom. Er is gekozen voor een intensief participatietraject. Begin 2022 is het nieuwe Mobiliteitsplan van Hillegom vastgesteld door de gemeenteraad.

 

Op de foto een dialoog met raadsleden over de mobiliteit in Hillegom.

De Agenda Autoluwe Binnenstad is dé koers van de gemeente Leiden om de komende jaren ruimte te maken voor groen, voetgangers, fietsers en verblijven. De agenda ‘Ruimte voor een groen en vitaal Leiden’ is in februari 2021 vastgesteld in de gemeenteraad. Als projectleider was ik verantwoordelijk voor het proces, de inhoud, de bestuurlijke afstemming en de besluitvorming. 

 

Digitale heisessies

Begin 2020 ben ik begonnen met deze klus. Gelukkig was het nog mogelijk om op kantoor kennis te maken met de verschillende collega's die hebben bijgedragen aan het plan. Ik ben begonnen met het organiseren van twee weken op de hei met het projectteam. Tenminste dat was de bedoeling, dat werden digitale heisessies. Aanvankelijk waren enkele collega's wat sceptisch over het idee om twee weken achter een scherm te vergaderen. Aan het eind van deze weken waren ze erg enthousiast over de samenwerking en het resultaat. In korte tijd hebben we de basis kunnen leggen voor de Agenda Autoluwe Binnenstad. En misschien net zo belangrijk, er was een team ontstaan met betrokken collega's. 

 

Participatie

Om te weten welke kansen en zorgen er leven onder bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden hebben we een uitgebreid participatietraject doorlopen. In de periode juli t/m oktober is door middel van interviews, een digitale enquête, speeddates met de wethouder, een stadsgesprek, webinars en een videobelspreekuur input opgehaald uit de omgeving. Er is besproken welke kansen er nu, straks en in de toekomst zijn om de binnenstad autoluw te maken. Op verzoek van ondernemers hebben we met hen een excursie georganiseerd naar Delft om kennis uit te wisselen met ambtenaren en Delftse ondernemers over de autoluwe zone in Delft en manier van regulering met behulp van camera’s. 

 

Aanpak

We hebben gekozen voor een zorgvuldige aanpak om de komende jaren stap voor stap de binnenstad een kwaliteitsimpuls te geven.  In de agenda worden de ambities van de gemeente gekoppeld aan een fasering in NU (maatregelen t/m 2022), STRAKS (maatregelen tussen 2023 en 2026) en LATER (maatregelen in de periode 2026 – 2040).  De ambities zijn duidelijk, de uitvoering is flexibel om in te kunnen spelen op veranderingen. Zo kunnen maatregelen eerder worden gerealiseerd bij gunstige ontwikkelingen of opschuiven in de tijd als daar aanleiding toe is. 

 

De Agenda Amsterdam Autoluw is de koers voor de komende jaren om ruimte te maken door een minder prominente rol van de auto. Ik was projectleider voor de totstandkoming van deze agenda. Een spannende en belangrijke klus.

Met een team van gedreven en deskundige collega's hebben we aan deze agenda gewerkt. De leukste fase in het project was een periode van twee weken brainstormen met een vast team in een pand nabij Amsterdam CS. Dagelijks een ander onderwerp en gasten die langskwamen om hun kennis met ons te delen en met ons te discussiëren over koers voor de komende jaren. Met deze twee weken op de hei was de basis van de agenda gelegd. 

 

Niet alleen de inhoud was uitdagend. Ook het proces. We hebben drie stadsbrede bijeenkomsten georganiseerd, o.a. in Pakhuis de Zwijger. Daarnaast hebben we in alle stadsdelen discussiebijeenkomsten georganiseerd om zo veel mogelijk wensen en zorgen over een autoluwe stad bij de bewoners op te halen. 

 

De agenda is begin 2020 vastgesteld door de gemeenteraad. Een programmateam werkt nu aan de uitvoering van de agenda, waaronder het opheffen van 10.000 parkeerplekken binnen de ring A10 en een proef met een afsluiting van de Weesperstraat voor autoverkeer.  

 

In 2016/2017 was ik projectleider voor het opstellen van een nieuw Meerjarenplan Fiets voor de gemeente Amsterdam. 

Amsterdammers verplaatsten zich massaal met de fiets. Dat is geweldig voor de stad omdat de fiets relatief weinig ruimte inneemt. En met name in Amsterdam binnen de ring A10 is de ruimte schaars. Het is erg vol op de fietspaden en er is altijd een tekort aan fietsparkeerplekken. In dit plan zijn 54 maatregelen opgenomen om het voor fietsers nog prettiger te maken. 

 

Eén van de iconische projecten van dit plan is het transformeren van de binnenring (Marnixtraat, Weteringschans en de Sarphatistraat) tot fietsboulevard. Het begon met een proef waarbij de Sarphatistraat als fietsstraat werd ingericht. Dit was en is een succes. Inmiddels is ook een groot deel van de Weteringschans aangepakt, de andere delen volgen. 

 

In 2016 kwam het ambitiedocument Koers 2025 uit. Het bestuur van Amsterdam zette in op de bouw van minimaal 5.000 woningen per jaar tot en met 2025. Met de groei van het woningaanbod zal ook de werkgelegenheid en het voorzieningenaanbod meegroeien. Het tempo van de groei hangt mede af van de manier waarop de mobiliteit en leefbaarheid zich ontwikkelen. Het gaat daarbij om de keuzes die worden gemaakt in o.a. de ontsluiting van nieuwe gebieden en de inrichting van de openbare ruimte in de stad. 

De mobiliteitsverkenning is een onderzoek naar de effecten van deze groei van de stad voor de mobiliteit. Het biedt inzichten die gebruikt worden bij de verdere ontwikkeling van de stad. Ik was projectleider voor het opstellen van dit document. Samen met de afdeling verkeersonderzoek en de Dienst Ruimtelijke Ordening hebben we verschillende scenario's ontwikkeld en doorgerekend met het Verkeersmodel Amsterdam. De conclusies en aanbevelingen zijn voorgelegd aan het bestuur en gebruikt bij gesprekken met het Rijk over woningbouwontwikkeling. 

 

Om te voorkomen dat de gestalde fietsen en scooters steeds meer beslag leggen op de openbare ruimte is er
de nota ‘Parkeernormen Fiets en Scooter’. De nota beschrijft het beleidskader waarin normen en richtlijnen zijn
bepaald voor parkeervoorzieningen op eigen terrein, al dan niet inpandig. De normen worden toegepast bij nieuwe Amsterdamse woon- en werkgebieden. Ik was projectleider voor het opstellen van de nota. 

 

De Uitvoeringsagenda Mobiliteit is een agenda die vooral bedoeld is om meer ruimte te creëren voor voetgangers, fietsers en het OV. Ik was destijds één van de penvoerders voor dit programma. De agenda was de basis voor programmatisch werken aan de openbare ruimte. Het programmateam UAM (UitvoeringsAgenda Mobiliteit) werd opgericht en is na de vaststelling van de Agenda Autoluw Amsterdam overgegaan in het programmateam PUMA (Programma Uitvoering Maatregelen Autoluw). 

 

In het Kader Fietsparkeren Amsterdam staan de belangrijkste uitgangspunten van het fietsparkeerbeleid van de gemeente
Amsterdam. Het is een nadere uitwerking van de Mobiliteitsaanpak Amsterdam voor het onderwerp fietsparkeren.
Dit kader is de leidraad voor stad en stadsdelen om snel, kosteneffectief en eenduidig te zorgen voor voldoende
(beschikbare) fietsparkeerplekken in Amsterdam.

 

Het Meerjarenplan Fiets 2012 - 2016 werd geschreven op het moment dat de chaos van geparkeerde fietsen bij de treinstations niet meer te overzien was. Het werd deels beschouwd als een opgave voor Prorail. Sindsdien is er intensief samenwerkt met Prorail, NS en de Vervoerregio Amsterdam om het fietsparkeren bij stations beter te organiseren. Eén van de grote successen is de transformatie bij station Amsterdam Amstel. Van een plein vol met fietsen en grote problemen met fietsdiefstal naar een bewaakte stalling met directe toegang tot de stationshal. Op dit moment springt de bouw van de fietsenstalling bij Amsterdam Centraal in het oog, waar een stalling komt voor 7000 fietsen. Ik was projectleider voor deze agenda.

 

Mijn eerste klus als projectleider voor een Meerjarenplan. Het plan is sterk gericht op een proactieve aanpak van de verkeersonveiligheid in Amsterdam. Enerzijds door bij nieuwe inrichting van straten en kruispunten het belang van verkeersveiligheid hoog op de agenda te plaatsen. Anderzijds door veel aandacht te besteden aan verkeerseducatie in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.